Front_Vidar+Vang_Rodeo.jpg

Rodeo

  1. Locomotion

  2. Sweet lovesong

  3. Under six strings

  4. Drugstore

  5. I’m your man

  6. Barefoot ballet

  7. The Chapman autograph

  8. The end of the miracles

  9. …of the northern man

  10. From the shadow of Elvis

Superdebutanten! Ganske enkelt oppsiktsvekkende
— Bergens Tidene
Oppsiktsvekkende - med tanke på hva som rører seg på musikkscenen i 2002
— VG

“How does it feel when you get what you want?”

17. august 2001, etter to år på intens jakt etter en platekontrakt, signerte jeg med EMI. 

Jeg og bandet, bestående av Gaute Fredriksen, Kenneth Simonsen, Raymond Jensen, og etter hvert også Eirik Bjarghov, hadde flyttet til Oslo sommeren før for å satse på musikken. Demoene vi hadde spilt inn med Are Bredahl Simonsen i Hønsehuset i Bodø hadde skaffet oss opptredener på Norwegian Wood og by:larm, med påfølgende interesse fra folk i bransjen. Og det var en stolt, men også smått skrekkslagen Vidar som signerte sin første platekontrakt i 2001.

For en kontrakt med et stort, internasjonalt selskap førte et visst alvor og forventninger med seg. Forventninger, som la et trykk på skuldrene mine. Det ser jeg i alle fall i ettertid. Selv om jeg - ung, ambisiøs og utålmodig som jeg var - følte at jeg hadde brukt årevis på å bygge meg opp som sangskriver og artist, så var det lite som kunne forberede meg på livet på en major label. Demoene våre hadde blitt spilt inn kjapt, med fra-hofta-attitude og humør som sentrale ingredienser. Nå gjaldt det liksom, og skuldrene krøp kanskje bittelitt oppover på grunn av det. 

Selve innspillingen av “Rodeo” ble likevel utrolig artig, og svært lærerik for meg og bandet. 

Da jeg og manager Torgeir Gullaksen var på Quartfestivalen i 2001, i forbindelse med at jeg spilte en solokonsert der, havnet vi på en bransjefest etterpå. Der fikk Torgeir en “visjon” om at Cato “Salsa” Thomassen ville være rett produsent for debutalbumet mitt. Jeg og bandet var store fans av bandet til Cato, “Cato Salsa Experience”, og da det i tillegg viste seg at Cato var storfan av Springsteen etc, tenkte vi alle at nettopp han ville gi sangene den kombinasjonen av råskap og “classic rock” i lydbildet som vi var ute etter. 

Cato hadde en idè om å spille inn albumet i et nyetablert studio på Notodden - med en Steve Wold (senere kjent som “Seasick Steve”) som tekniker og medprodusent. Så jeg og Cato kjørte opp dit en dag høsten 2001, traff Steve og så på fasilitetene. De var bare helt fantastiske. “Juke Joint Studio” var et nytt, men gammelt, analogt studio, med miksebordet fra selveste Stax som senterpunkt. I innspillingsrommet stod mikrofoner som Aretha Franklin og Frank Sinatra hadde sunget i. I tillegg la jeg og Cato spesielt merke til at Steve hadde innredet en fullblods bar ved siden av kontrollrommet. Jeg, og vi, var solgt.

I løpet av vinteren 2002 ble “Rodeo” det første albumet som ble spilt inn i Juke Joint Studio. Jeg, bandet og Cato ble innlosjert på hybler over Telen pub, et sted som, i likhet med “The Ostebolle place” (du må ha vært på Notodden for å forstå, for å tjyvlåne en linje fra Terje Nilsen) ble hyppig frekventert. Dart, øl og ostebolle var tre utenomsportslige nøkkelingredienser i forbindelse med innspillingen av “Rodeo”.

Jeg husker at Steve satte seg i gyngestolen sin første dagen i studio, og bare sa: “Play, boys!”. Uten engang å ha kobla opp en mikrofon eller plugga i ei ledning. Han ville bare høre oss - hvem vi var, hva vi var og hvordan vi spilte sammen.

Selv om vi hadde spilt inn mange demoer før 2002, ikke minst i Hønsehuset i Bodø i årene 1999-2000, var jeg og bandet noviser i studiosammenheng - noe Steve og Cato merka fort. Vi hadde en god, egen type musikalsk kjemi, men var for eksempel helt ukjent med å spille inn i separate rom, der vi ikke så hverandre, gjøre overdubs (vi var vant til å spille live), spille på metronom osv. Vi hadde på alle vis «vår egen takt», og jeg tror Steve og Cato fort skjønte at de både måtte forholde seg til den - og forsøke å fange den på samme tid.

Så innspillingen av “Rodeo” tok tid - lang tid. Jeg har i ettertid sett og erfart at jeg nok kom inn i den “gamle” platebransjen, rett før mye skulle forandre seg, i alle fall i forhold til innspillingsbudsjett. Vi brukte om lag åtte uker på å spille inn “Rodeo”. Så brukte vi tre uker på miks. Noe ble også tatt på nytt. Jeg og Cato lasta så de 10-12 mastertapene i Mazdaen hans og kjørte til Stockholm, der “Rodeo” ble mastret hos Bjørn Engelmann. EMI betalte - alt.

EMI hadde også gitt meg et saftig forskudd da kontrakten ble inngått i 2001. Det betalte for nye instrumenter til meg og alle i bandet. De betalte for en riktig så god del øl på byen, og maten også i disse årene. Prosjekt “Rodeo” må ha kostet mye penger. Jeg har aldri sett tallene - heldigvis.

Så lang tid i studio, og så mye ressurser for hånd, har jeg aldri hatt eller kunnet bruke siden. Men, så har jeg da heller ikke hatt bruk for den, eller dem.

Og det er noe med debutalbum. Jeg var inne på det i forbindelse med “Blue” også, men “Rodeo” var liksom den offisielle debuten. Spoler jeg tiden tilbake til 2002, så må jeg innrømme at jeg og bandet aldri ble 100% fornøyd med egen prestasjon. Vi var jævlig fornøyd med albumet, det var ikke det – og umåtelig stolt – men, vi snakket også en del i retning av at det kanskje var litt for lite av “det” “der”, litt for mye av “det” “akkurat der” – at “det” gjerne skulle vært litt mer “sånn”, og “det” litt mer “sånn”. Vi så oss, som man fort kan gjøre i studio, litt blind på (uviktige) detaljer - og mistet overblikket. Vi kunne sikkert holdt på et år til uten å ha følt at vi kom i mål.

Nå, når jeg hører albumet igjen, så hører jeg det helt annerledes. For det første hører jeg musikken (nesten) bare som en lytter. Jeg hører også en sterk vilje inni der, og ambisjon. Fem unge, sultne menn som strekker seg så langt de kan - sammen - med alt det innebærer. Da er plutselig ikke småtingene, de som kunne vært “litt mer sånn” så viktige lenger. Det “Rodeo” er, og ble, er akkurat slik den kunne bli og skal være. 100%. Og sangene, de står seg. 

“Rodeo” vil alltid være et spesielt album i diskografien min. Det var begynnelsen, den offisielle starten. “This is where it begins” som “From the shadow of Elvis” åpner med. Så ble kanskje tekstlinja “How does it feel when you get what you want?”, fra samme sang, den tekstlinja fra albumet som skulle følge meg videre – og som enda lusker bak hver sving. 

Jeg var gjest i Lørdagsrevyen sommeren 2002, og “Rodeo” mottok 5-er og 6-er-anmeldelser i fleng da den kom 23. september samme året. Spellemannsnominert ble den også. Det skjedde mye, veldig fort. Men; plata solgte mindre enn EMI håpte på - og hadde budsjettert med. Og da fungerer plateselskapsverdenen som businessverdenen ellers.

Jeg og EMI skulle skille lag våren 2003, og veien derfra definitivt bli mer kronglete enn jeg så for meg 17. august 2001. Slik veien vel er for de fleste av oss. 

Og akkurat i det man tenker at noe kan være litt “over” før det har kommet ordentlig i gang, så dukker noe nytt opp - for eksempel en ny sang. Den du bare må lage, og får troen på. Og så går man på igjen. 

V

  • Locomotion

    I won’t be lied to

    My king has white suits
    My king has black hair
    My king has lightyear eyes
    Jewelry skies, apple pies, pinky ties

    Ain’t this what you bought and paid for?
    Ain’t this what you came to see?
    Ain’t this what you glow to witness?
    He cut himself down, cut himself down, baby

    TV, lovelife, fastlane, paisley shirt
    Fate, careless, white buildings, tales of changin’

    My smile and your violence
    My gasoline, your tires
    My household, your whole house
    My dinner, breakfast time

    Falling from grace, landing in glory
    A-bomb and artillery

    Come baby, let’s join the celebration
    Buy his records and scatter them on his grave
    Shake your hip, throw them chains off like a slave

    Throw back your hair and move closer
    Take one last glance upon his throne
    Baby, satisfy your man, baby lets’ go home

    Up on your feet, falling
    Down on your knees, crawling
    I hear the sound calling, calling for me and you

    Come baby, let's dance for Hiroshima
    Come baby, let’s swing it for rock’n roll
    Come fill this godforbidden silence
    Come fuck me and fill this hole

    I said “Draw!”

  • Sweet lovesong

    Sweet song
    Sweet lovesong
    Keep turning on
    Keep turning strong

    Sweet song
    Sweet lovesong
    Keep burning on
    Flames getting higher, then dead and gone

    Sweet song
    Sweet lovesong
    Keep moving on
    Keep moving on now, you’re on your own

    I got my cigarette
    Got my soul

    Sweet song
    Sweet lovesong
    Keep turning on
    Keep turning wrong

    Now you’re on your own, keep moving on
    Can’t make a sweeter lovesong

    I got my cigarette
    Got my soul
    Sidewalk silhouette, stoplight
    Now you’re on your own
    Sweet lovesong

    I got my cigarette
    Got my soul

    Sidewalk silhouette
    Dead and gone

    The next big thing is here to stay
    Let’s keep moving on

  • Under six strings

    I’m under six strings, off my mind
    A naked trace, life as I wanted it
    Hello my, my, a trail of skeletons and stars
    But, down that road comes what travellers learn

    I’m about to learn
    I’m about to turn
    Baby, I’m just about ready to let go

    I’m under six strings, off to find
    The silver crosses left on the waterfront

    I’m about to learn
    I’m about to turn
    Baby, I’m just about ready to let go

    I’m about to learn
    That around this turn
    Comes another one
    Baby, I’m just about ready to let go

    I’m under six strings, off to find
    A sacred trail, life as I wanted it

    I’m about to learn
    I’m about to turn
    Maybe I’m just about ready to get strong

  • Drugstore

    Far off drugstore
    Burning glow
    Money
    Steady flow
    The pull on every string
    Pale it drags me through the breeze

    A sunflower speaks to me
    Of the lightyear and the sea
    And tells me to pick up the floor
    And drag it out
    Of the well

    The burning bees
    The rainbow trees
    The fashion and the fear
    Laika
    And it does blind
    Until the end
    Me
    The only one

    Like primitives could
    Like we would
    Open grace

    And it stays all the same
    We drive past changes and fate
    Can never reach a state
    Where these poems match with us
    Until the end

    Me
    The only one

    And I’ve traded passion for fear
    Stelt my soul for the breeze to catch
    In twilight

    Like primitives could
    Like we would
    Open grace

  • I’m your man

    Somebody said I was an honest man
    Some said I stood and then some said I ran
    Somebody told me about the fire in the sea
    Somebody spoke about the skyline mystery

    I wanna believe, I wanna believe
    I wanna believe in the gold and the sickness
    High on the sky
    I try to come by
    My mile

    I’m your man
    It ain’t much, but I’m doing what I can
    I’m your man

    Somebody wanted something
    And got it and died
    Hell of a ride going nowhere
    Choosing agony
    On sweet heaven’s balcony

    I wanna believe, I wanna believe
    I wanna believe in the heart and the weakness
    High on the sky
    I try to come by
    Shy

    I’m your man
    It ain’t much, but I’m doing what I can
    I’m your man
    The highest ones won’t land
    I’m your man
    I was left when all the others ran
    I’m your man

    I’m your man
    It ain’t much, but I’m doing what I can
    I’m your man
    The highest ones will never come down
    I’m your man
    I was left when all the others ran
    I’m your man

    Someone understand

  • Barefoot ballet

    You glide across the floor in my sleep
    Gently pull my sheets, lay down
    Paint circles on my skin
    The ballet begins

    You dance by my feet
    With your fingers laid carefully inbetween
    Slipping raindrops on my knees
    Making silhouettes on the floor

    In your barefoot ballet

    The day can throw you away
    But, I’m yours again
    In your barefoot ballet

    I carve you in shadows, right now
    As there’s stealing in here
    I just pray, I pray for this one to remain

    In your barefoot ballet

  • The Chapman autograph

    In the alcoholic sperm
    In the 1980s perm
    In the shadow of your smile
    In the features of your child
    In the buses and the cars
    In the heavens and the stars
    In the newspapers and folksongs
    In the death of all the old ones
    I see you

    In the prayers that we’re saying
    In the master we’re obeying
    In the hi-hat and guitars
    In the mountains
    In the bars
    In the shy, sad, sickening news
    In the evening talk shows
    In the blues
    In the hand of God that holds me
    In the t-shirt that he sold me

    In the movies
    In the dark
    In the Technicolor park
    In the Lego cities crashing
    In the ghettoblaster smashing

    The suntan and moon
    In the lotion
    In this room
    In old Johnny and June
    In Cliff Richard and Pat Boone
    In the old wooden heart
    In the Chapman autograph

    In the tiny yellow eyes
    In the half-hearted goodbyes
    In the underwear you’re kissing
    In the pair of tits you’re missing
    In the mobile phone you’re wearing
    In the silver spoon you’re smearing
    In the alcoholic sperm
    In the 1980s perm
    I see you

    In the Coke and Pepsi glass
    In the taxis rolling past
    In the silver screen collapsing
    In the sound of time elapsing
    In the shadow of your smile
    In the features of your child
    In the airplanes
    In the stars
    In the black and shiny, still sky
    I see you

    In the churches
    And the joints
    In the sequels
    And the once
    In the champ & the contender
    In the way I can’t stop remembering
    In the spur of the moment
    In this overcrowded basement
    In freedom & temptation
    In fear
    In salvation

    I see you

  • The end of the miracles

    It’s obvious we’re not getting there
    And no credit card or reminder will help
    It’s just the end of the miracles
    The way I see it
    And the way you do

    Beneath the rainbowed sky
    I sing a trackersong
    For you and I

    And man I ain’t over it yet
    Just as the aurora passed by
    The way I prayed to the demons
    For a toast, a smoke
    And a barrel of sun

    Beneath the fireplace
    I sing a trackersong
    To keep the trace

    And every day that goes by
    I try to recall the moment it all turned
    It split the barrel until kingdom come
    All for one
    Leave amazed

  • …of a northern man

    …or it’s naked
    And dealt with as the birth of the northern man
    The sea incarnated
    The tender slave of life
    In avantgarde

    A vow is sacred
    Nothing lasts forever and nothing dies
    True, but deniable
    Farewell, farewell
    We will meet again

    When the ship goes down
    It’s time to make it home
    One stay and one sail
    Shelly leaves we will meet again
    Towns and flags
    You lost me

    … or from the high seas
    Slower notes collide in a dirge
    But keeping it strong
    Steady out of the troubles of a song
    Beware what she said
    Now there’s more than you she’s awakened to
    And though she is tired, she is there
    And it’s one more day to go

    When the ship goes down
    It’s time to make it home
    One stay and one sail
    Shelly leaves we will meet again
    Towns and flags
    You lost me

  • From the shadows of Elvis

    This is where it begins
    This is how it comes on
    This is where I belong
    How does it feel when you get what you want?

    This is where it begins
    This is spotlights and skin
    This is me and my stillborn twin
    How does it feel when you get what you want?

    This is money to burn
    This is headlights and turns
    This is what I have learned
    How does it feel when you get what you want?

    This is where I will leave
    This is where I leave home
    This is where it will stay
    How does it feel when you get what you want?

    This is blood on the tracks
    This is women dressed in black
    This is truth that will never come back
    How does it feel when you get what you want?

    This is lipstick and glue
    This is what I will do
    This is all just for you
    How does it feel when you get what you want?

    This is nowhere to run, baby
    Nowhere to hide
    This is it, come on ride, baby ride
    How does it feel when you get what you want?

    This is where it will end
    This is all that I’ve got
    Listen up all you lost ones
    How does it feel when you get what you want?

    Elvis at 42
    Jesus at 33
    Me, I’m just 24
    How does it feel when you get what you want?

    This is where it begins
    This is where it will end
    This is where I belong
    How does it feel when you get what you want?

Forrige
Forrige

Rodeo - Bonus EP (2002)

Neste
Neste

Under Six Strings EP (2002)