Front_Vidar+Vang_Sidewalk+Silhouettes.jpg

Sidewalk Silhouettes

  1. From the shadow of Elvis (Sidewalk Silhouettes)

  2. You and me again (and again)

  3. Out of time

  4. Uphill

  5. Already gone

  6. No warning

  7. The Chapman autograph (Sidewalk Silhouettes)

  8. Sweet lovesong (Sidewalk Silhouettes)

  9. Did you think it would last?

  10. Stand up straight (Sidewalk Silhouettes)

  11. Rodeo

  12. Out where all the rivers meet

  13. Can't make you come back to me

  14. Moloen

  15. Rock'n roll song

  16. Isolation rd. part 2

Vidar Vang har gått livets musikkskole - og levert sin hovedoppgave. Vakkert, vakkert, vakkert!
— Dagbladet
Er man først hektet, forblir man fanget i hans univers
— Aftenposten

“Cato”

Jeg og Cato hadde møttes, men ikke hatt jevnlig kontakt siden “Rodeo”. I studiobaren til “Seasick Steve” hadde vi under innspillingen av debutalbumet mitt i 2002 en kveld kommet i ølprat om å lage et akustisk album sammen, en slags nedstrippa, parallell til “Rodeo”. Jeg hadde nemlig allerede da akustiske versjoner av flere av sangene jeg hadde lyst å dokumentere. I tillegg hadde jeg snutter, rare sanger, nye sanger, instrumentaler og outroer liggende. En rar, men sikkert veldig artig plate å lage sammen, tenkte vi.

Cato var også han jeg ringte da vi trengte slidegitar i forbindelse med innspillingen av “10 Below” på “Sleepless Songs” i 2008. Den Robert egentlig skulle spilt. Over nok et glass, etter endt session i Malabar kom vi sent på kvelden inn på denne samtalen vi hadde hatt gående 7 år tidligere - på idèen om dette litt rare, akustiske albumet. Cato sa da at han hadde bygd seg et lite studio rett over gaten fra Malabar, og at jeg måtte komme over en dag og se. Denne turen, rett over gaten, skulle på alle måter definere det neste tiåret for musikken min.

For i september 2011, etter at utgivelsen av og konsertene i forbindelse med “Sleepless Songs” var avrundet, tok jeg med meg Gibson Heritage-gitaren min, impulskjøpt på fotballtur til Liverpool i 2007, og dro ned i studioet til Cato. 

“Kontoret”, som han og vi endte opp med å kalle det.

I løpet av et par kvelder der hadde jeg plutselig spilt inn 20 sanger, i høyt tempo. Alt live. Så kobla Cato til den analoge keyboardparken sin og overdubba innspillingene sparsommelig. Vi brukte vel et par kvelder på det også. Bjarne Stensli miksa albumet på to dager, og vips så var “Sidewalk Silhouettes” klar. En slags utbygd “Blue” - "Blue 2". 

Jeg må innrømme at responsen på “Sidewalk Silhouettes” overrasket meg litt. Ikke fordi vi ikke syntes albumet var bra - jeg og Cato virkelig, virkelig digga det – 100%. Men, fordi jeg nok der og da tenkte at folk kom til å synes at albumet var litt “rart”. En slags hybrid, som inneholdt noe folk, noe á la filmmusikk, noe pop, noe ambience, noe country. Noe rock.

“Sidewalk Silhouettes” var og ble akkurat det albumet jeg gikk for å lage. Jeg hadde et enormt behov for å gjøre akkurat dette albumet i 2011. Å fri meg litt fra rammer, forventninger, forhåpninger og andre type steiner på skuldrene. Slippe ting helt løs.

At Dagbladet endte med å kalle det min "Musikalske hovedoppgave" ser jeg nå i ettertid at kanskje stemmer på et vis. "Sidewalk Silhouettes" viser mye av meg som sangskriver og artist.

Jeg husker at jeg skulle spille releasekonsert på gamle Sinus i Bodø samme dag som albumet kom ut, og at Tord, en kompis som da jobbet i Platekompaniet, ringte og vekket meg morgenen etter med nyheten om at albumet hadde fått terningkast 6 i Dagbladet. “Vidar, du må trykke flere plater!”, sa han. Og når responsen fortsatte på samme vis utover dagen, gjorde det sitt til at 2012 og 2013 ble begivenhetsrike, og svært aktive år - spesielt på konsertfronten. Jeg spilte masse, og på mange forskjellige type steder. 

Å spille på banketten til TIL i festsalen til banken i Tromsø overgikk helt klart å impulsopptre på gullfesten til Rosenborg, på forespørsel fra Skars, i 2004 (en helt annen, og nokså nervepirrende historie - all den tid ungene mine nå holder med og spiller for Vålerenga…). 

V

Topp 3 konserthøydepunkt 2012-2013:

1.
Cato og jeg, alene på Lille Henrik-scenen på Bukta, før Rival Sons, eller var det Lissie? Cato trykket på alle boksene han hadde (to fullpakkede brett, tror jeg); jeg spilte på akustisk Martin, og sang så hardt og høyt jeg kunne. Så fikk vi også et tettpakket utendørs publikum til å plystre med (, og i takt med) oss. Alt i alt en av de absolutt mest rocka konsertene jeg har gjort - alene med Cato. 

2.
Cato og jeg, alene i Bjerkvik kirke. Vi hadde spilt i Vesterålen kvelden før, og havnet på nachspiel med Joddski og gjengen. Det gikk som det måtte gå, og endte med at vi ikke rakk transporten til Bjerkvik morgenen etter. En lokal 18-åring måtte da kjøre oss, i et hattfåkk. Det var så vidt vi rakk lydprøven, mammas elggryte og vår egen konsert. Men, for en kveld, og opplevelse det ble! Det var første gangen både Cato og jeg spilte konsert i en kirke, og vi hadde derfor øvd inn et litt annet sett til denne jobben. Jeg hadde på dette tidspunktet begynt å skrive en del historier (som ikke var sanger), blant annet en om bestemor og bestefar (som var i kirka denne kvelden). I forbindelse med den gjorde vi bestemors favoritt med Jim Reeves, «I love you because». Så spilte vi også «Blind Willie McTell» og «Amazing grace». Og havna på nachspiel igjen. 

3.
Alene på Crossroads/Krøsset i Oslo. Fire seriekobla røramper (Arkitekt: Øyvind Blomstrøm) bak meg på scenen, akustisk 12-strenger og Morten Mormone som lydmann; som skrur opp der andre skrur ned. Det er alltid noe eget, og ekstra nervepirrende med å
spille i Bjerkvik og i Oslo - på stedet som er, og stedet som har blitt et hjemsted for meg. På akkurat denne turnèen gikk begge konsertene knallbra. Så spilte jeg også en av favorittlåtene mine, “Runaway wind” med Paul Westerberg.

  • FROM THE SHADOW OF ELVIS

    This is where it begins
    This is how it comes on
    This is where I belong
    How does it feel when you get what you want?

    This is where it begins
    This is spotlights and skin
    This is me and my stillborn twin
    How does it feel when you get what you want?

    This is money to burn
    This is headlights and turns
    This is what I have learned
    How does it feel when you get what you want?

    This is nowhere to run, baby
    Nowhere to hide
    This is it, come on ride, baby ride
    How does it feel when you get what you want?

    Elvis at 42
    Jesus at 33
    Me, I’m just 24
    How does it feel when you get what you want?

  • YOU AND ME AGAIN (AND AGAIN)

    Gonna ride out tonight
    Tires spin, all I can feel's desire
    20 and believing it's all out there
    Funny how you don't think about the end
    Funny how it's you and me again
    and again and again and again
    and again and again and again
    and again and again

  • OUT OF TIME

    The last sweet shot of faith
    And it's dawning
    The pale, blue sky
    The sweetened goodbye

    Standing still
    But now you're running
    You're running
    Running
    Out of time

  • ALREADY GONE

    I wake up early
    And make my bed
    Put on some coffee
    Wake up my head

    You’re already gone

    I come home late
    Late at night
    Take off my shoes
    Turn on the lights

    You’re already gone
    I’m all alone
    You’re already gone

    On days like these
    I barely sleep
    Barely eat
    Barely weep

    You’re already gone
    I’m all alone
    You’re already gone

  • THE CHAPMAN AUTOGRAPH

    In the prayers that we’re saying
    In the masters we’re obeying
    In the hi-hat and guitars
    In the mountains
    In the bars

    In the shadow of your smile
    In the airplanes going by
    In the cry of your child
    In the black and shiny, still sky
    I see you

    In the taxis rolling past
    In the empty hourglass
    In the silver screen collapsing
    In the sound of time elapsing

    In the movies
    In the dark
    In the Technicolor park
    In the Lego cities crashing
    In the shooting star that’s passing

    The full midnight moon
    Lighting this room
    In old Johnny and June
    In the scent of your perfume
    In the old wooden heart
    In the Chapman autograph

    In the naked, orphan folksongs
    In the death of all the old ones
    In the champ & the contender
    In the way I can’t stop remembering

    In the spur of the moment
    In this overcrowded basement
    In freedom
    In temptation
    In fear
    In salvation
    I see you

  • SWEET LOVESONG

    Sweet song
    Sweet lovesong
    Keep turning on
    Keep turning strong

    Sweet song
    Sweet lovesong
    Keep burning on
    Flames getting higher
    Then dead and gone

    I got my cigarette
    Got my soul

    Sweet song
    Sweet lovesong
    Keep moving on
    Keep moving on now
    You’re on your own

  • STAND UP STRAIGHT

    You can try it any way you want
    But, there’s no way to hold me back

    You can tie me down and fuck me up
    But, there’s no way to hold me back

    I see it coming each night and day
    I could stand up straight or I could run away

    If you never even tried it once
    Then how do you think you’ll understand?

    Well, you never saw the boy I was
    Can you see the man I am?

    I see it coming each night and day
    I could stand up straight or I could run away

    And I feel my heart explode
    So bye, bye baby, I’m heading for the road
    And I don’t know

    But, hell I believe in it!

  • RODEO

    Calling out to backstreets
    The rodeo is in town tonight
    Ferris wheel
    And scapegoats
    The chain of masks
    And nothing there to hold it

    Slowly and wild
    The art of control
    Lustful life
    Rodeo stays
    Tonight’s the night

  • OUT WHERE ALL THE RIVERS MEET

    Hear me knocking
    Let me in
    I’ve been out all night wandering

    Out where all the rivers meet

  • CAN’T MAKE YOU COME BACK TO ME

    They’ve sent men to the moon, now
    Robots to Mars
    Built skyscrapers, airplanes
    Computers and cars
    They’ve conquered diseases
    And crossed every sea
    But they can’t make you come back to me

    They’ve made whiskey to drink, now
    Big Macs to eat
    Hotels to sleep in
    Shoes for you feet
    Our song’s on the radio
    On late night TV
    But it can’t make you come back to me

    I’d give everything just to hold you once more
    I’d give everything just to hold you once more
    To just hear your laughter
    Your knock on the door
    Just like before

    They’ve watered the flowers
    Put up the stone
    Trampled the dirt down
    Left me alone
    I brought you some roses
    Red as can be
    But, they can’t make you come back to me

  • ROCK‘N ROLL SONG

    Yeah, there were lots of good vibrations
    Crazy handclaps, radio stations
    Funky fastlane, red guitars

    Silver albums
    Broken
    Flowers
    Kisses travelling through the wires
    Be good

    Please baby
    I’m still young

    To be discovered
    To discover who you are

    Death and time outlives the ocean
    Lonesome glow in fast slow motion
    Picture special
    Naked truth

    All eyes and strange blue hours
    Choke and strangle
    Glory
    Power
    Goodbye
    Nice try

    To be discovered
    To discover who you are

    Come save me Jesus
    Come guide your son
    Burn down these crosses
    Please stop this song

    Come lead me over
    Turn on the sun
    The bridge is closing
    And the water`s gone

    Come death, come judgement
    Come night, come fall
    Thought I`d gotten everything
    Then it turns out I have nothing at all

    Please God, I`m fading
    Soon this scene will be cut
    Please help, director
    I did a bad role, but…

    Please death be gentle
    Do it quietly, calm
    Pink angels singin’
    Not a psalm

    But a Rock’n Roll Song

Forrige
Forrige

Vårres egen lille krig (2015)

Neste
Neste

Sleepless Songs (2010)